top of page
  • תמונת הסופר/תשחר אמאנו

מותה של אגדה: "קאראס נאבק, אבל הסרטן הכריע אותו"

עודכן: 27 בדצמ׳ 2023

 ואסיליס קאראס היה אגדת מוזיקה יוונית שקיבלה בישראל תשומת לב נרחבת, לאור חידושים לשיריו של בכירי הזמר הים תיכוני. אתמול (24.12), כשהוא בן 70 בלבד, נדם לבו של הזמר הענק שסבל ממחלת הסרטן וסיבוכים רפואיים. "בהופעות ביוון ניתן להבין איזו שליטה מלאה יש לו בקהל, ממש כמו מפעיל בובות על חוט". ביוון הספידו: "הוא תמיד יהיה פה דרך השירים שלו ודרך הזיכרונות"

צילום יח"צ

באוקטובר האחרון ואסיליס קאראס שיחרר לאוויר העולם את אלבומו ה-40, בעל השם המשמעותי "אני כאן". השמועות על סופו הקרב היו באוויר כל הזמן, מחלת הסרטן ואיתה הסיבוכים מהקורונה, הובילו לגל שמועות על מותו והאלבום האחרון נועד אולי להפיג את החשש.

אתמול (יום ראשון) הוא הלך לעולמו כשהוא בן 70 בלבד, מותיר אחריו מורשת מוזיקלית ענפה, שהפכה פופולארית מאוד בישראל של שנות התשעים ושימשה כבסיס להצלחת זמרים כמו מושיק עפיה, אורן חן וסטלוס, איציק קלה, אתי לוי, גבי שטרית, זוהר צברי, המנון לחם חביתה (שקיבל גם שני ביצועים קודמים של אבי לוי ועידן משה) וכמובן "דברי אליי" של חיים משה.

הוא נולד בקבאלה שבצפון יוון, ואת הופעתו הראשונה רשם כבר בגיל 16 במועדון בסלוניקי. מאז, במשך חמישה עשורים, הוציא כ-40 אלבומים ושיריו הפכו לחלק בלתי נפרד מהמוזיקה היוונית ואף הודבק לו הכינוי "היורש" של סטרטוס דיוניסיוס.


במשך כל הקריירה, היה קאראס מזוהה עם מוזיקת הלאיקה, ורשם שיתופי פעולה משמעותיים טובי היוצרים ביוון, ובהם כריסטוס ניקולופולוס, פיבוס, יורגוס ת'אופאנוס, קיריאקוס פפדופולוס, טוליס ווסקופולוס, אנג'לה דימיטריו, פאולה פוקה, פנדליס פנדלידיס ורבים אחרים.

בישראל הופיע קראס חמש פעמים, שבהן ביצע את להיטיו הגדולים שקיבלו גרסאות ישראליות של טובי הזמר הים תיכוני. "רק בהופעה ביוון ניתן להבין איזו שליטה מלאה יש לו בקהל, ממש כמו מפעיל בובות על חוט כשהקהל זה הבובות", אומר איש המוזיקה, אבישי בן נתן. "הוא אומר לך למחוא כפיים ואתה מוחא כפיים. למחרת אין סיכוי שאתה יכול לדבר בגלל שאין לך קול. בימי השיא שלו, הוא גרם לאנשים בוגרים (לפחות בגיל) להרגיש כמו מעריצה בת 12 של ג׳סטין ביבר".

ביוון פורסם דבר מותו הכואב, ובין היתר נכתב: "במהלך השנה וחצי האחרונות הוא נאבק חזק אך לא היה לו קל עם הסרטן. קאראס נלחם באומץ רב להיות מודע לחלוטין למצבו מהרגע הראשון. הוא אולי איננו אבל הוא עדיין כאן, תמיד יהיה פה דרך השירים שלו ודרך הזיכרונות שבנינו כל השנים האלה. אנחנו גאים והיה לנו הכבוד שנתן לנו את הזכות להכיר אותו ולייצג אותו, ונותנים הבטחה קדושה להמשיך ולהציג את יצירות האומנות והמורשת שהשאיר לנו כדי שדורות יכירו אותו".

bottom of page