top of page
  • תמונת הסופר/תשחר אמאנו

מגירת החלומות של יוני רכטר

האיש שהביא לנו של הצלילים הנהדרים של הכבש השישה עשר ומככב על המסך של ילדי ישראל זה 40 שנה, פותח את המגירה ומוציא שלושה סינגלים לקראת אלבום ילדים חדש. "יש הרבה חיות באלבום, וזה מוזר כי מעולם לא היה לי כלב או חתול", אומר רכטר. גם החבר'ה של הכבש ישתפו פעולה

יוני רכטר // צילום יחצ מתוך אתר לינקטון

יוני רכטר, מהמוזיקאים החשובים והמעניינים ביותר במוזיקה הישראלית זה ארבעה עשורים, מוציא אלבום ילדים חדש בשם "יוני ג'ירף". שלושה סינגלים ממנו שוחררו השבוע, והאלבום כולו צפוי לצאת בחודש הבא.

רכטר מוכר למבוגרים יותר מלהקת כוורת, אך דמותו האנושית והחמה ניבטת אל הילדים שלנו גם היום מבעד מסכי הופ בשידורים חוזרים. דורות שלמים גדלו על המוזיקה שכתב לכבש השישה עשר, שיתופי הפעולה שלו עם אריק איינשטיין ז"ל בקלטות דוגמת "כמו גדולים" ועוד.

"נמלה, עורב, ג'ירף, אווזות, גמל שלמה, דוכיפת, זברה, חתולים, צפרדע וקנגורו, אלו רוב החיות שמופיעות באלבום", אומר רכטר. "קצת מוזר למישהו שמעולם לא היה לו אפילו כלב או חתול. האלבום כמעט משפחתי, משום שהזמרים והנגנים הם חברי ההרכב שלי עימו אני מופיע זה יותר מעשור".

רכטר החליט על אלבום ילדים אחרי שהצטברו לו במגירה כמה שירי ילדים שהלחין ולא ראו אור. "הצעתי לשלושת הזמרים שעובדים איתי, יעל צבי, יעל נחשון ואיתי פרל, לעבוד על החומר הזה. וכך במשך כשנה של פגישות התגבשו השירים עד שהיו מוכנים להקלטה", הוא אומר. "לשלושת השירים הראשונים נערכו קליפים ב"הופ ילדות ישראלית".

השירים באלבום אינם רק על חיות. יש שיר על ילד שמחכה ער בלילה להוריו עד שיחזרו ומקנא באחיו הקטן הישן ללא דאגות, יש שיר על ילדה ששרה לאמא שלה שגם היא בעצם מעין ילדה, יש שיר על העננים שבשמיים מעלינו, ויש מחרוזת של שירי ילדים מוכרים כמו 'יונתן הקטן' 'השפן הקטן' ו'עוגה עוגה', שהולחנו מחדש. "לשמחתי הרבה, ארבעת שותפי להרכב ה'כבש ה-16': יהודית, גידי, דויד ויונתן עצמו הסכימו ברצון להשתתף בהקלטת השיר, כאילו לא עברו 40 שנה", אומר רכטר.


אז איך השירים?

אפשר לומר בוודאות שיוני רכטר מבין את נפשם של עוללי ישראל, המבקשים מילים קלות להתחבר אליהן. אמא, עננים, נמלה, חיות כאלה ואחרות, ובעיקר לחן קליט וקליל שהופך את הכל לחגיגה. שלושת הסינגלים נשמעים כמו פסקול הילדים המוכר והטוב של רכטר, שבכישרונו הנדיר יודע לפצח את הילדות הישראלית ולתרגם אותה לצלילים.

מבחינתי, לא מפתיע ששם האלבום הוא יוני ג'ירף, כי כמו הג'ירף גם לרכטר יכולת להסתכל על המציאות הישראלית מלמעלה וליצור את ההתאמות הנכונות לילדים של הדור הנוכחי, ממש כמו שעשה בעבר. מרגש לחשוב מה עוד מחכה לנו באלבום כולו, אך אם לשפוט לפי מה ששמענו עד כה מדובר במשהו קסום ממש.


0 תגובות
bottom of page