top of page
  • תמונת הסופר/תשחר אמאנו

"המוזיקה היא כור היתוך"

ההרכב המוזיקלי נס מחבר בין יוצרים שפער הגילאים ביניהם מתפרש על פני עשרות שנים. הסינגל הראשון "קרן אור מעל הים" כבר יצא, והם מצהירים שהם פה כדי להישאר. תפסנו את עמי מנדלמן, ג'ני פקמן, אוירה ברטל וסימון חמלניצקי לראיון קצר

בשביל לחבר מוזיקאים שנולדו בהפרשים של עשרות שנים, ודאי צריך שיקרה איזה נס. אז זה בדיוק מה שקרה כשעמי מנדלמן ("ההוא עם השפם" מהכל עובר חביבי), אוריה ברטל, ג'ני פקמן ואמן הגיטרה סימון (שפיץ) חמלניצקי נפגשו, והקימו את להקת "נס". בימים אלה הוציאה הלהקה את הסינגל הראשון שלה "קרן אור מעל הים" המרגש. "כתבתי את השיר לקרן, הזוגיות השנייה שלי. זה שיר שנכתב בתקופות לא קלות לשנינו. לא קל להתגרש. לא קל לחיות", אומר מנדלמן.

ההרכב הוקם בשנת 2018 ממפגש מקרי בין ג'ני לעמי, והקליק המוזיקלי בין השניים היה מיידי. סגנונו המוזיקלי של ההרכב משלב את העולמות של כל אחד מהחברים בו: פולק-רוק אולד סקול, אינדי ופופ ג'אזי והמשותף בין כולם היא האהבה וההשפעה הברורה של מוזיקה ישראלית.


ספרו מה כל אחד מביא איתו, בכל זאת הפרשי הגיל והסגנונות המוזיקליים מתפרשים על פני 40 שנה.

ג'ני: "כל אחד מביא איתו את המקום שממנו הוא בא: עמי מהקלסיקות של הסיקסטיז' והסבנטיז', אוריה מהג'אז, שפיץ מרוק הגיטרות, אני מהאינדי. השילוב הזה הוא מהות היצירה שלנו".

אוריה: "עמי נולד בזמן הנכון למוזיקה הזאת. אני נולדתי בעיכוב של 40 שנה בשביל המוזיקה הזאת. מבחינתי זאת המוזיקה שאני אוהב כל החיים. אז בסך הכל לעבוד עם עמי זה די טבעי עבורי".

עמי: "אני אדם רב גוני, מכל בחינה. קשה לי למנות כמה סוגי מוזיקה אני אוהב. אני רואה ראייה של ג'ירף: מרים ראש, מסתכל החוצה ומחפש... ואוהב. החיים הם כור היתוך, פיוז'ן. וגם המוזיקה: פאנק, ג'אז, פופ, מוזיקת עולם - הכל מתחבר. כך גם עם בני אדם. למה לסווג?".

שפיץ: "אני מביא ללהקה את האהבה שלי לבלוז, רוקנרול קלאסי ועיבודי גיטרות מורכבים. השאיפה שלי היא לשמש בתור הידיים של שאר חברי הלהקה על הגיטרה - לממש בצורה כמה שיותר מדויקת את תפקידי הגיטרה שהם מדמיינים בכל שיר. כשהם לא בטוחים איך הגיטרה צריכה להישמע, אני זוכה לשחק קצת".

ההרכב הוקם בשנת 2018, ולפני כשבועיים יצא הסינגל הראשון. "אני לא חושב שלקח לנו הרבה זמן להוציא שיר. ל-Beach Boys לקח שנתיים להוציא את Good Vibrations ול"הכל עובר חביבי" לקח חודשים לעבוד על השיר 'ג'אז'. כל דקה יחד היא השבחה של המוצר המוזיקלי המשותף שלנו", מסביר מנדלמן את השיהוי בהוצאת השיר.

ג'ני: "זאת הייתה שנה של הכרות מוזיקלית ואנושית, של איסוף חומרים ובניית יסודות. את הסינגל הראשון הוצאנו בתהליך מדהים של יצירה משותפת, עד הניואנסים הכי קטנים שבו. אני מרגישה שהוא יצא בדיוק בזמן הנכון לו".

אוריה: "אנחנו מנסים להפיק משהו שגם יישאר אחרינו ולא יעבור וייעלם".

הסגנון המוזיקלי של ישראל משתנה כל כמה חודשים. לצד הקלסיקות שנשארות לנצח, תמצאו המון שכפולים וניסיון להיות "כמו". אז מה חושבים חברי להקת נס על המוזיקה של היום?

עמי: "המוזיקה הישראלית העדכנית היא דבר מדהים, בועט, רב רבדים. התשובה היא בכל שנה אותה תשובה: חפש את היהלום... ותמצא".

אוריה: "אני מאוד מעריך מפיקים עכשיווים כמו ג'וני גולדשטיין או ג'ורדי על המקצועיות והחדשנות שלהם. מצד שני, ברמת מה שאני רוצה ליהנות ממנו (ולא רק להעריך) - יחסית קשה לי למצוא משהו כזה. החל מהטקסטים, הלחנים, אופן ההקלטה והסאונד שלא כל כך מדברים אליי. אין רעשים של תקליט כשאתה שומע ספוטיפיי או יוטיוב וזה חסר לי".

שפיץ: "מה שתמיד הערצתי במוזיקה הישראלית הוא העובדה שהיא שואבת מכמות רבה מאוד של סגנונות ותרבויות מוזיקליות. עד לפני כמה שנים, במיינסטרים של המוזיקה הישראלית, תמיד היו השפעות ברורות של רוק ובלוז שלצערי כמעט ולא שומעים יותר. חבל, כי ההשפעות האלה היו נתנו edge מיוחד למוזיקה. למזלנו, אפילו אם נסטה רק טיפה ממה שנקרא המיינסטרים, נוכל למצוא כמות מרשימה של מוזיקה שגם מתכתבת עם העבר וגם מצליחה להיות חדשנית".

0 תגובות
bottom of page