top of page
  • שחר אמאנו

מקורי, מזרחי, לילדים


נגיעות של אום כולת'ום, פיוטים ואנדלוסית, ערבית ומזרחית. זה מה שתמצאו באלבום "מצד לצד" של בני הזוג ג'משיד וגלעד ואקנין שמיועד כולו לילדים. "זה היה חסר בנוף המוזיקלי", הם מסבירים

אלבום מקורי של שירי ילדים על טהרת המוזיקה המזרחית. כן, יש דבר כזה, והוא מגיע מהלהקה הירושלמית אקוט שאחראית למיזם הייחודי שסינגל ראשון מתוכו, "חוץ ממני", ראה אור בימים האחרונים. "מאוד שמחנו לגלות שיש לפרויקט שלנו אוזניים סקרניות, קהל של הורים וילדים שבעזרתו הצלחנו גם להגשים את החלום הגדול הזה”, אומרים בני הזוג ענבל ג'משיד וגלעד ואקנין.

הסינגל הראשון - חוץ ממני // צילומי סטילס: שניר קציר

כדי להקליט את האלבום יצאו בני הזוג במבצע גיוס כספים בהדסטארט, והשיגו את היעד במהרה. ג'משיד (32) ו-ואקנין (33) מציגים בו צלילים מזרחיים, ערבים ואנדלוסיים, שלדבריהם חסרים בנוף המוזיקלי הפונה לילדים. השניים הם חלק מהרכב גדול יותר שעובד יחד כבר הרבה שנים וכולל את טל אברהם (חצוצרה), אביתר חרמש (קונטרבס), עדן ג׳משיד (צ׳לו), אביב עזרא (כלי הקשה) יוהנה ריטמולר (כינור).

הקבוצה עבדה על האלבום בפריז, שם הם שהו בזכות רזידנסי מטעם משרד התרבות. עיר האורות אפשרה להם חופש וניתוק וההשפעות של המוזיקה האלג'ירית והמרוקאית שהשניים ספגו שם ניכרות מאוד בסאונד.

צילום: עוז ברק

מה זה אומר מוזיקה מזרחית לילדים? לטעמכם, ההפרדה הזו עדיין קיימת?

"קודם כל, מבחינתנו מדובר במוזיקה. הדבר הכי חשוב הוא שירים טובים שאנחנו מאמינים בהם גם מבחינת לחן ומילים, וגם מבחינת העטיפה של העיבוד וההפקה. אם מתייחסים לז׳אנר, אז כמובן שיש לשירים שכתבנו המון קשר למסורת המוזיקלית המזרחית שלמדנו ועסקנו בה בשנים האחרונות. למשל, יש שיר שבנוי כולו על מקצב ומקאם אלג׳ירים לחלוטין. בשיר על עוגה שכתבנו יש רגע שבו המוזיקה 'מפסיקה' להתקדם והזמרת יוצאת למאוול. הדברים הם ללא ספק מתוך העולם של מוזיקה מזרחית, זה לא אומר שאין המון השפעות מערביות, אנחנו חיים במקום שבו הכל מעורבב וטוב שכך".

יש יאמרו שפרויקט "בייבי אוריינטל" הוא בעצם מוזיקה מזרחית לילדים.

"אהבנו מאוד את הפרויקט של בייבי אוריינטל, אבל שם מדובר בעצם בגרסאות כיסוי, עיבודים מזרחיים לשירים קיימים. אנחנו עוסקים במוזיקה מקורית, שירים חדשים שכתבנו במיוחד לאלבום".

מה הילדים שלכם שומעים בבית?

"הם שומעים הכל, רוק, פופ, מזרחית (קלאסית ועכשווית), בעברית ובשפות שונות. כשהם באים להופעות שלנו הם מכירים את הכל".

מי קהל היעד שלכם?

"אנחנו מקווים שמי שמכיר מוזיקה מזרחית (אום כולת׳ום, פיוטים, מוזיקה אנדלוסית) ייהנה מהמחוות הקטנות שלנו, וירגיש את ההשראה הגדולה שהייתה לנו. מי שלא מכיר בכלל את הרפרנסים האלה- ייהנה בע״ה באותה מידה. קהל היעד מבחינתנו הוא כולם, היה חשוב לנו שהמוזיקה תתאים גם למבוגרים, ולא יהיה משהו שההורה משמיע לילד אבל לא נהנה בעצמו".

0 תגובות
bottom of page