top of page
  • שחר אמאנו

הגשר של דור המדבר


הפרויקט של רביבו לקחו את הקדמה של היוטיוב והחדירו את המוזיקה של העבר אל תוך ההווה וגרמו שתישאר גם בעתיד. לצד המופע "אגדות נרקמות בלילות", ראויה השלישייה לפרס ברמה הלאומית על תרומה לתרבות הישראלית כולה במעשים, לא בדיבורים

להיות זמר ותיק בישראל (וגם בעולם) זה אחד הדברים הקשים ביותר. הרדיו כבר לא משדר אם אתה לא מקושר היטב או נחשב לאגדה על זמנית, הצעירים מדלגים עליך ואתה נשלח אחר כבוד למדבר המוזיקלי. חלק מהוותיקים מפסיק לשיר, אחרים מתאבדים ויש כאלה שעוד מנסים רק כדי להיתקל בחומה בצורה. כאן נכנסים לתמונה "הפרויקט של רביבו", השלישייה שידעה לתרגם את תנופת הקריוקי למופע שלם, אך הפכה עם השנים לגשר בין הדורות, למים החיים של הדור שנשאר צמא במדבר.

הסינגל החדש: עד סוף הקיץ

המופע של הפרויקט "אגדות נרקמות בלילות", שיתקיים ב-15.10 בפסטיבל ראשון לציון, הוא אחד השיאים שיביאו את התרומה הייחודית שלהם לידי ביטוי. בחינה של פועלם לאורך השנים מראה שהפרויקט מצליח יותר עם שירים של אחרים, אך לצד האולמות המלאים יש לפרויקט שליחות חברתית ממדרגה ראשונה, כזו שעושה ופחות מדברת. כל מי ששומע אותם הולך לחפש את גרסת המקור, וכך מרוויחים גם המאזינים פעמיים.

המצב אצל הזמרים הוותיקים בזמר הים תיכוני קשה יותר. חלקם, כפי שאמר לי פעם דקלון, לא שמרו שקל ליום שחור, ואחרים פשוט נשכחו כי הפסיקו לייצר מוזיקה בשל חוסר יכולת להתמודד עם המציאות משתנה שבה הפופ הים תיכוני שולט, והשירים של פעם נשארו בגדר נוסטלגיה ולא יותר. משה גיאת, דקלון, צלילי הכרם, צלילי העוד ואחרים, קיבלו חיים מחודשים בזכות הפרויקט.

אל הפרויקט של רביב בן מנחם, ניר בן מנחם ואלירן צור, מתייחסים בדרך כלל כ"אלה שעושים שמח", אך ההטמעה שלהם בתרבות הישראלית גדולה יותר. היא הגשר המחבר בין הדורות, האנשים שמוכיחים כל פעם מחדש עד כמה שירים של פעם לא ימותו לעולם, ויש להם כבר עכשיו מקום של כבוד במוזיקה הישראלי כולה.

הפרויקט של רביבו. כך הכל התחיל

אם יש מישהו שמגיע לו פרס מיוחד ברמה הלאומית על פועלם אלה הם הפרויקט של רביבו, שאמנם מתמקדים בחידושים, אך התרומה הגדולה שלהם היא בהבאת דור המדבר אל התודעה מחדש. הם לא הבטיחו רדיו לזמרים ותיקים, אלא לקחו את הקדמה של היוטיוב והחדירו את המוזיקה של העבר אל תוך ההווה וגרמו שתישאר גם בעתיד. לא מדובר רק במוזיקה אלא בפיקוח נפש. ואם זה לא ראוי לפרס, מה כן?

0 תגובות
bottom of page