top of page
  • שחר אמאנו

תראו אותי עכשיו


ממקום מושבה במינכן, בר אלוני, בתו של השחקן מאיר אלוני ז"ל ואחייניתה של מירי, יוצרת וכותבת שירה המשחררת את כל הפחדים שצברה במשך השנים. מהקול שהיא מפיקה וגם משני הסינגלים האחרונים שהוציאה אי אפשר להתעלם, ויש מהמסר הברור שיש לה להעביר: "אהבה בלב היא הדבר הבסיסי בכל תחום"

בר אלוני יושבת בביתה במינכן ויוצרת בעברית. במשך שנים, כך היא מעידה, אספה לתוכה את החרדות והפחדים של העולם, תוך שאלות מהותיות על החיים כבר בגיל צעיר. אם תרצו, שני הסינגלים שכבר הוציאה, האחרון שבהם "סיבות לכעוס", מקפלים בתוכם את אותם פחדים שכעת היא בוחרת להוציא החוצה.

"בגדול, לא הייתי ילדה שהתעללו בה בבית הספר, אבל הייתי לגמרי בלתי נראית", מעידה אלוני. "נוצר אצלי מנגנון הסתרה. אם כואב לי, אם קשה לי, אם כבד לי על הלב - אני אשמור זאת לעצמי ואתמודד לבד. כי בתפיסה שלי אף אחד לא יכול היה לעזור לי כפי שהייתי רוצה. בתוך כל זה, נכנסה הכתיבה כמעין רפואה שאין לה תחליף".

הסינגל החדש: סיבות לכעוס

אלוני בת ה-27 היא בתם של השחקן מאיר אלוני ז"ל, והמאפרת רינת אלוני. היא גדלה ברמת גן, עשתה סיבוב בצ'כיה ועכשיו גרה בגרמניה. את מה שהסתירה במשך שנים, היא אומרת כעת בגלוי. "בשנים מסוימות התהיות הרחבות שלי הובילו גם לדחייה חברתית", היא משתפת. "הכבדתי על חברים לכיתה, ולא הוזמנתי למפגשים חברתיים מסוימים. בתוך כל זה, נכנסה הכתיבה כמעין רפואה שאין לה תחליף. הדף הכיל הכל. קיבל את כל מה שדגר שם בפנים. במחברת היה אפשר לשפוך ללא גבולות. המחברת לעולם לא שפטה או בלמה אותי".

בר אלוני | צילום: תני אייזנשטיין

בר אלוני. "התהיות הובילו לדחייה חברתית" | צילומים" תני אייזנשטיין

הרצון להתבטא גבר אצל אלוני עם מות אביה בשנת 2009. "כשהבנתי שאני יכולה לתת לאחרים את מה שחסר לי, התחלתי להיפתח לעולם המוזיקה. בשלב מסוים בתהליך, התחילו להגיע אליי מנגינות. הן כאילו ריחפו מעליי כל השנים וברגע שהסכמתי לשים לב לקיומן הן הגיעו".

את מדברת הרבה על רוחניות, איפה זה בא לידי ביטוי מלבד המוזיקה שלך?

"כשהשתחררתי מהצבא, חוויתי את אחת ההצפות הרגשיות הגדולות בחיי. תקופה בה הרגשתי שכל משקעי העבר עולים על גדותיהם, ואני חייבת לעשות מעשה ולפלס את דרכי מבעד לכאב. גיליתי שיטת ריפוי אלטרנטיבית שנקראת "ריברסינג" שביסודה מותאמת לטיפול בטראומות ובחרדות. החוויה הזו שינתה את חיי, ובמשך שלוש שנים גם טיפלתי לא מעט באחרים בעזרת השיטה".

הסינגל בוא איתי

את היצירה והשירים מוציאה אלוני בעודה מתגוררת במינכן, אך חולמת וכותבת בעברית."אני מאד אוהבת את השפה העברית. היא מדויקת בעיניי ומעבירה רגש בצורה ישירה וחדה. הילדות שלי טמנה בחובה לא מעט כאב, ואם נוסיף לזה את יוקר המחייה ואת הבעייתיות העמוקה בממשלת ישראל- בהחלט נוצרה תרכובת שעוררה בי את הצורך בריחוק מסוים מהארץ. אני נהנית מאיכות החיים בגרמניה, יש לי זמן להרהר ולחשוב, כיף לי לבנות בובות שלג ואפשר לומר שקצת התמכרתי לתחושת הזרות הזו שתאורטית דווקא אמורה להרתיע אנשים".

את בקשר עם דודה שלך מירי אלוני, אגדת מוזיקה ישראלית?

"הקשר עם מירי לא רציף, אך הוא קיים בהחלט. היא הייתה במספר הופעות שלי בארץ בעבר, ונהנתה והחמיאה מאוד. היא אישה טובה ומצחיקה, אחותו הגדולה של אבי זכרו לברכה. הקשר בין מירי לאבי היה חזק מאוד, היא תמיד אומרת שאני מזכירה אותו באופן בו אני מתבטאת ומפרגנת לכל מה שאני עושה".

איזה שיר ישראלי היית מאמצת לעצמך ולמה?

"משעשע, אבל השיר שהולך איתי הרבה שנים הוא "נכון את יפה", של אפרים שמיר. כאישה בעידן בו הפוטושופ מככב, ודוגמניות שוקלות 50 קילו - הרבה שנים חשבתי שכדי להצליח בחיים אני צריכה להתאים למודל מסוים. אבל אז בא אפרים, ומספר שהוא היחידי שיודע שאף על פי יופייה המשגע, היא לא תדע אהבה אמתית לעולם. אפשר לומר שהפכתי את המשפט השורט הזה לשעון מעורר שמזכיר לי שמראה חיצוני זה לא הכל, ואהבה בלב היא הדבר הכי בסיסי וחשוב לכל תחום בחיים".

0 תגובות
bottom of page