top of page
  • שחר אמאנו

גרין הוא הצבע


אליעד גרין יוצר מוזיקה אלקטרונית פסיכדלית שבה הוא מערבב את כל הצבעים בעולמו ומביע את הרגשות שלו, שחלקם נובעים ממצעד הגאווה בשנת 2015 שבה נרצחה הנערה שירה בנקי ז"ל ובו נכח

נגישות או אותנטיות. זו השאלה על פי אליעד גרין, שבחר ליצור מוזיקה אלקטרונית פסיכדלית לועזית כדי לבטא את הרגשות שלו ועשה זאת באנגלית. הצעיר בן ה-26 מאמין כי בצורה כזו אפשר גם לדלג על מחסום השפה ולהתעמק יותר ברגש. "גדלתי באנגלית, זו השפה הרגשית במבטאת אותי יותר בקלות ובזרימה. ביליתי הרבה שנים בלנסות דווקא לכתוב בעברית למרות האינסטינקט וזה פחות זרם", הוא מסביר.

שנת 2016. גרין מוצא עצמו בפקקים על קו ירושלים-תל אביב ופרץ היצירה ממנו. לדבריו, הוא הושפע מאוד מרצח הנערה שירה בנקי באוגוסט 2015 במהלך מצעד הגאווה, שבו גם הוא נכח. אחוז חרדה ורדיפה מהמקרה ההוא, החל פרץ היצירה אצל גרין. "לא נפגעתי אבל בשנייה שהמצעד נעצר שמעתי אישה חרדית אומרת 'ואיך אתם מתכננים לעשות ילדים?' ברחתי מהאזור בשנייה שהגעתי אל יעד הסיום המצעד", הוא אומר.

יצרת קשר עם משפחת בנקי, השמעת להם חלק מיצירותיך?

"לא יצרתי קשר. פרטיות המשפחה חשובה לי יותר מעיבוד החוויה שלי עם עצמי, מה גם שלא הכרתי אותה. מה שכן, עברתי תהליך עם עצמי ועם בן הזוג שלי".

הקליפ ל-the bees

גרין מלמד מוזיקה בבית ספר לנוער עם אוטיזם "מגשימים" בירושלים. הסנונית הראשונה the bees מאלבומו השני while you were sleeping יצאה לאור באחרונה. גרין מתמודד בה עם הרגשות שלו בביט אלקטרוני פסיכדלי, ויש לו גם הסבר למה בחר דווקא בצורה הביטוי הזו: "אני אוהב להתנסות, אני אוהב לשמוע אחרים מתנסים, אני אוהב את זרם האסוציאציות המאוד צבעוני שנפתח כשאנשים מדברים על החוויה שלהם מעיצוב צליל לא שגרתי. זה גם מאוד אינטואיטיבי לי".

תסביר.

"אם כבר צבעים - אני סינסטט: אני מקשר באופן אוטומטי מילים, צלילים, מנגינות, הרמוניות וסאונד לצבעים. כל תהליך היצירה שלי מבוסס על התכונה הזו שלי. לצורך העניין - כשאני כותב שיר שהטקסט שלו הוא שליכטה של אדום עם כתום וסגול שנפתח לטורקיז וצהוב - עיצוב הצליל, האפקטים, ההרמוניה חייבים גם הם להיות מתואמים. זה מגיע לרמת דיוק די מילימטרית. במקרה של האלבום הזה ממש הצלחתי להיות נאמן לצבעים שראיתי בו בתהליך הכתיבה וההלחנה. אני רואה בזה המון אסתטיקה, היא פשוט קצת שונה מהאסתטיקה היותר פופולרית בסביבה המיידית".

יהיו כאלה שפחות יתחברו לזה.

"בתהליך היצירה של כל מוזיקאי/ת יש את הצומת הגורלית בה צריך לשקול - נגישות או אותנטיות. מן הסתם זה לא שחור או לבן, יש המון בין הקטבים. באלבום הזה בחרתי אותנטיות, ועם זה אני רץ. אני מאוד נהנה ממנו ואני מרגיש שבשנייה שמשחררים את הקונספטים האלה של מבנים מקובלים וצלילים מוגדרים, אפילו את מגבלות השפה, כל אחת ואחד יכול למצוא את עצמו באלבום. בסופו של דבר אני מדבר פה על רגשות. זה מה שמניע אותי ומוציא ממני את המוזיקה והסאונד דיזיין הזה, שאני מאוד שלם איתו".

אליעד גרין ישיק את האלבום במופע להקה בהודנא במוצאי שבת 1.12.18 בשעה 21:00

0 תגובות
bottom of page