top of page
  • שחר אמאנו

בעיית שמיעה


לומר על תחנת רדיו שהיא גזענית אחרי שבשנים האחרונות זמרי השנה שלה הם עדן בן זקן ועומר אדם, זה לא להבין דבר במוזיקה ובתהליכים חברתיים. אבל זה מה שקורה כשהופכים את המזרחיות שלך למקצוע

אייל גולן. האחרון שיכול להתלונן על קיפוח או העדר השמעה | צילום יחצ מתוך אתר לינקטון

השנים הראשונות לקום המדינה התאפיינו בתחנת טלוויזיה אחת ושלוחות של רדיו. עדות המזרח הודרו מהן באופן יזום כי לשרת את מדיניות כור ההיתוך של בן גוריון בדרך ליצירת ישראלי חדש. המהפכים שחוותה המוזיקה המזרחית שלבשה עם שנים את התואר המכובס "ים תיכונית", הכניסו אותה גם לתחנות הרדיו המרכזיות, לצד התחנות האזוריות שקמו בשנות התשעים ונתנו במה לכל דורש.

אך בכל השינוי הזה חייבים לשים לב לכמה דברים בסיסיים: המוזיקה המזרחית השתנה והפכה פופית יותר, ההיצע התקשורתי גדל הן מבחינת רדיו וטלוויזיה, עיתונות מודפסת וכתובה אלקטרונית, והזמרים החדשים נהרו אליה באין מפריע. דמויות מפתח השתלבו בתחנות הרדיו, בטלוויזיה ובעיתונות, מי שרצה משך אחריו את כולם פנימה. וכן, גם חלק מהשירים עלו רמה: יותר יצירה חדשה, טקסטים טובים יותר, לחנים מגוונים והפקות מושקעות. כשכל אלה התממשו, לא נותר לתקשורת אלא להשמיע כי כל התירוצים לכאורה נגמרו.

שיר השנה של גלגלצ: שני משוגעים של עומר אדם. ים תיכוני או לא?

תהליכים ושינויים בחברה לא מתרחשים בין רגע. לעתים לוקח להם דור שלהם כדי לחלחל, ותזכרו שרק אחרי 34 שנה קיבל זהר ארגוב את הבמה בטלוויזיה ושבר את החומות. התפישה של חלק מזמרי המזרח ולפיה הכל מגיע להם ומיד, אינה נכונה ויוצרת גם אנטיגוניזם. ניתן לשמוע בשנים האחרונות יותר שירים ים תיכוניים בגלגלצ וברשת ג', וחלקם אפילו של דור המדבר שלא הצליח לחדור את חומות התקשורת. זמרי הדור הצעיר כמו משה פרץ, קובי פרץ, עומר אדם (שאלמלא כוכב נולד לא היינו שומעים עליו), דודו אהרון ונוספים, קיבלו את הבמה בזכות המהפכה התקשורתית שהובילה להקמת עשרות תחנות רדיו וערוצים נוספים - ומשם אל המיינסטרים.

קובי פרץ, עדן בן זקן, דודו אהרון. מושמעים בתדירות גבוהה | צילומי יחצ מתוך אתר לינקטון

אייל גולן, למשל, הוא האחרון שיכול להתלונן על תקשורת שלא מפרגנת לו, כי אחרי הכל היא זו שהרימה אותו על כפיים (וגם ריסקה אותו בפרשת משחקי חברה), העניקה לו תוכנית בפריים טיים של ערוץ 12 וגם בערוץ 24. גולן נהנה מפרגון שלא היה קיים עבור זמרים כמו דקלון, רמי דנוך וצלילי הכרם, אהובה עוזרי ונוספים, ואף נבחר לזמר השנה של גלגלצ לא פעם. שמעתם אותו פעם מתלונן על קיפוח בזמן שקיבל חיבוק? ברור שלא. הוא בניגוד לארגוב לא בא להניע תהליכים חברתיים, אלא רק לקמפיין את עצמו, וכמה מביך לשמוע אותו מדבר על הדרה בזמן שהשיר שלו "אסתדר לבד" מככב באותה תחנה שהוא יוצא נגדה.

ברגע שמישהו מחליט להפוך את המזרחיות שלו למקצוע, יש בעיה חמורה שאיש לא מטפל בה. לומר על תחנה שהיא גזענית אחרי שבשנים האחרונות זמרי השנה שלה הם עדן בן זקן ועומר אדם, זה לא להבין דבר במוזיקה או בתהליכים חברתיים. להתלונן על קיפוח כשכולם שומעים באוזניים מציאות אחרת, זה לעג לרש. לככב במצעדים של גלגלצ ולטעון שלא משמיעים אותך, זו כבר חוצפה.

0 תגובות
bottom of page