top of page
  • שחר אמאנו

2017, השנה הסתמית של המוזיקה


שנת 2017 הכילה גם מוזיקה טובה. היא גם סימנה לאלה שמשקיעים באמת במוזיקה, בעיבודים, בטקסטים משובחים, שאולי הם גם צריכים להוריד הילוך אם הם רוצים להיות מושמעים כמו סטטיק ובן אל. צריך רק לקוות שהם לא יתייאשו וימשיכו להקליט חומרים איכותיים לטווח ארוך

סטטיק ובן אל

סטטיק ובן אל. יחסי ציבור מצוינים | צילום: משה נחמוביץ

הקו המחבר בין ארבעה מחמשת השירים המושמעים ביותר השנה הוא הנגיעות הלטיניות, שב-2017 נתנו את הטון במוזיקה הישראלית. הצלחה של שיר אחד גררה שכפול מצד אחרים שגם הם שוכפלו, והתוצאה היה הצפה של מוזיקה מקפיצה אבל סתמית ביותר. מספיק להסתכל על הרשימה ולתהות אם שיר אחד מהם יישאר רלוונטי להאזנה גם בעוד שנה או שנתיים, ולגלות שחלקם כבר נמאסו עוד לפני שהסתיימה השנה. אין לזה קשר לאיכות או טיב אלא לרייטינג, לפופולאריות, להצלחה מיידית ולא יותר.

שרית חדד

שרית חדד. אלבום בצל ההריון | צילום: שי גואטה

המגמה הפושטת בשנים האחרונות היא הצלחה כן ועכשיו. אין כאן באמת מאבקים למען מטרות חברתיות, שירים שיישארו לנצח אלא יותר ויותר מגמה של להיטים שיביאו לפתיחת קופות ורווחים במיידי. מישהו זוכר מה היו השירים שהושמעו הכי הרבה בשנה החולפת? לפני שנתיים? לפני חמש שנים? כן, זה ברור שאף אחד כבר לא חושב על להיטים על זמניים, בטח במציאות שבה בכל פעם להיט אחר שובר את השוק.

אייל גולן

אייל גולן. הייתה לו שנה מוזיקלית טובה | צילום: דודי חסון

מה שמעציב ברשימה הוא העובדה ש"טודו בום" או "קרמלה" היו נחשבים פעם לרצועות אחוריות באלבום, לאיזה גימיק מיוחד, ובשנה החולפת הם היו חזות הכל. לא ניתן להתווכח עם ההצלחה של סטטיק ובן אל ואפשר לפרגן, אבל בהחלט ניתן לזהות שהיח"צ וההייפ השתלט כאן על הכל. שירים מצוינים של עידן רייכל, זהבה בן, אמיר דדון, דודו טסה, דיקלה ועוד נוספים טובים גם של זמרים צעירים, פשוט נעדרים מהרשימה כי הם איכותיים מדי. התפישה שהמאזינים רוצים משהו קליל ופחות עם תובנות לדרך היא זו שהובילה לכך שבשורה התחתונה שירים גרועים ביותר כמו "כוס של יין" קיבלו את קדמת הבמה, בעוד אחרים נדחקו לאחור.

משה פרץ

משה פרץ. לטיני שטחי ומביך | צילום: טל אביסר

חיזוק לטענה ניתן למצוא ברשימת הזמרים המושמעים: סטטיק ובן אל ששני שירים שלהם נמצאים בחמשת הכי מושמעים לא נמצאים בה, פשוט כי אין להם ממש שירים. את הרשימה מוביל אייל גולן שהצליח להתברג חזרה בגלגלצ, שרית חדד שבעיקר הוזכרה והושמעה בזכות היותה בהריון, עומד אדם שהפך ללהיט, משה פרץ שהוציא אלבום בינוני להחריד אבל זכה לחשיפה תקשורתית גדולה בטלוויזיה. אחריהם מגיעים שני טייקונים כמו שלמה ארצי ואריק איינשטיין, שאחד מהם מת כבר ארבע שנים ומעורר געגועים לדקויות ולהבחנות שלו בכל לחן או טקסטים שאותם כתב או בחר לשיר.

אריק איינשטיין ז"ל. מקום שישי ברשימת המושמעים | צילום: מנחם סקס

שנת 2017 הכילה גם מוזיקה טובה. היא גם סימנה לאלה שמשקיעים באמת במוזיקה, בעיבודים, בטקסטים משובחים, שאולי הם גם צריכים להוריד הילוך אם הם רוצים להיות מושמעים. התחנות האזוריות מנגנות בעיקר מוזיקה ים תיכונית, חלקן מוקדשות רק לכך, והגימיקים עולים על האיכות. אני רק מקווה שאלה שבאו לעשות מוזיקה שתישאר שנים לא יתייאשו, גם אם נראה שהם כעת נמצאים בין הסטטיק לבן אל.


0 תגובות
bottom of page