top of page
  • שחר אמאנו

דמותך הולכת ומתרחקת


שנה אחרי שהלכה לעולמה נותרה מאהובה עוזרי רק היצירה שלה, שגם היא לא זוכה לכבוד הראוי לה. במותה, כמו בחייה, עוזרי נשארה לא מוערכת שלא בצדק וחוסר הנצחתה רק מעיד על כך

אם תשאלו את המאזין הממוצע כמה שירים של אהובה עוזרי הוא מכיר הוא יענה לכם אחד או שניים, ובטח יציין את "צלצולי פעמונים". היוצרת הנפלאה שכל חייה כתבה, שרה והלחינה גם לאחרים, לא זוכה לכבוד הראוי לה גם אחרי מותה. מלבד רחוב אחד בקריית מלאכי שבו תונצח בקרוב, דומה ששנה אחרי שהלכה לעולמה עוזרי עדיין לא מקבלת את היחס הראוי לה כאחת מאבני היסוד של התרבות הישראלית.

תמיד מדברים על היעדר נשים המוזיקה הים תיכונית מזרחית, אך באותה נשימה מתעלמים ממה שיש. עוזרי הייתה שם עוד במלחמת יום הכיפורים עם "היכן החייל שלי" המרטיט, שרה לבית"ר ירושלים אחרי שזכתה לראשונה בגביע המדינה וגם החדירה את סגנונה הייחודי לתוך המוזיקה של ישראל המתגבשת עם הבולבול טרינג שלה. בז'אנר שכולו מבוסס על גברים, הייתה לה משבצת מיוחדת שממנה פעלה ויצרה, אך את ההכרה האמיתית היא לא קיבלה, לפחות עד צלצולי פעמונים" המצוין, שנתן לה את הפוש שכל כך הייתה צריכה.

אהובה עוזרי

אהובה עוזרי. לא רק צלצולי פעמונים | צילום יח"צ, מתוך אתר לינקטון

בשיא ההצלחה עוזרי חלתה בסרטן. חדוות היצירה לא נעלמה לה והיא כתבה לאחרים כמו יהודית רביץ ואתי לוי, טיפחה זמרות צעירות כמו לירון בן שמעון ושירן אברהם, עבדה עם זוהר עזרא, הוציאה אלבום מלא משיריה ולחניה שאותם שרו בין היתר שי צברי, אהוד בנאי, חוה אלברשטיין ורונה קינן, שיתפה פעולה במסע הופעות עם סגיב כהן ודקלון, וזכתה לתחייה מחודשת. למרבה הצער, הסרטן היכה שוב בעוצמה ולפני שנה הלכה לעולמה.

עם סגיב כהן ודקלון

עם סגיב כהן ודקלון. מסע הופעות מוצלח | צילום יח"צ, מתוך אתר לינקטון

את ימי מותה ציינו בהשמעת שיריה, אבל לא באמת. אף אחד לא נתן את דעתו לקריירה המוקדמת של עוזרי, ליצירה המופלאה שלה שריגשה אלפי אמהות שהבנים שלהם היו בחזית במלחמה ב-1973. עוזרי הייתה מסוג המקרים שבהם כולם יודעים שמדובר במשהו נדיר, אבל מצד שני לא מתייחסים אליו ככזה.

נכון, זה קורה להרבה אמנים בישראל. מי שאין לו לובי או מישהו שירוויח משיריו או יצירותיו אחרי מותו, נמחק. לעוזרי אין את צבא האנשים שיזכירו אותה בכל מקום, שידחפו את שמה לכל תוכנית או ירימו לובי להנצחתה. אין לה ילדים או קרובים שיניעו מהלך של שימור זכרה. מה שיש לעוזרי זו את היצירה שלה, זו שאנחנו מתענגים עליה ושוכחים. ממש כמו ששכחו את עוזרי.

מנגנת לצד לירון בן שמעון את השיר בית


0 תגובות
bottom of page