top of page
  • תמונת הסופר/תשחר אמאנו

החיים שבאלבום: המסע בזמן של כנסיית השכל הוא מסע אל עצמנו

האחד יצא לפני 29 שנה, השני לפני 23, אבל על הבמה שני האלבומים של כנסיית השכל הפכו לאחד, לנקודות על ציר הזמן שהפך את הלהקה ליוצרת המנונים של השבורים, של המקווים, של האנשים שהתאהבו כבר בגן וזוכרים את השיר ההוא, השיר שלנו. לכו לראות ולגלות את עצמכם מחדש

הכנסייה בבארבי /צילומים: שירי עציץ

"מה נשאר, מה נשאר, שיר ישן אני שר", מתפייט יורם חזן ב"מה נשאר" ואולי אומר את הכל. שיר שיצא ב1999 מצליח גם ב-2022 להרים את הקהל בבארבי, שמעדיף לקחת את השמחה מהלחן המקפיץ ולצעוק בקפיצות ללא הפסקה את הטקסט הלא כל כך שמח שכתב רן אלמליח לפני כ-23 שנה.

ואולי זה כל מה שצריך לומר על הפרויקט החדש של כנסיית השכל, הרלוונטיות של מה שנכתב אז למה שקורה היום. במסע החדש שלה, הכנסייה מנגנת ושרה בכל הופעה שני אלבומים בלבד, וכל אחד מהם ממרחק השנים השתבח כמו חברי הלהקה, כמו הקול של יורם חזן, כמו הכישרון הבלתי נגמר של רן אלמליח, כמונו.

דברים בלחש (1993) והאלבום הצהוב אמנם יצאו במרחק של שש שנים אחד מהשני, אבל על הבמה בבארבי הם התחברו לאחד. פשוט כי ללהקה על הבמה יש דרך, יש קו מוביל שלקח אותם מהבית בשדרות רבתי אל העיר הגדולה ומשם ללב התרבות הישראלית, יש לה אמירה שנשמעת על הבמות כל כך הרבה שנים עד שהפכה לזעקה של לבבות שבורים, של אנשים שמחפשים נחמה וגם של כאלה שיודעים שצריך להתמודד עם הטוב ועם הרע, וגם עם הלא נורא.

כן, תגידו שהטקסטים שלהם לפעמים כבדים, שבמציאות הנוכחית צריך בעיקר קצב ומילים לא ברורות, פעמון ולא פזמון, אבל ההופעה של הכנסייה כאן ועכשיו היא חתיכת מסע היסטורי שבו למרות שחלפו 30 שנה. אף אחד לא שכח את השיר מהגן, זה עם שני החרוזים והמילים הקשות, וזה יותר מהכל מעיד על העוצמה הטקסטואלית שנחרטת בכל מאזין מאז הוקמה הלהקה.

מבחינתי, הקסם הגדול בהופעה הוא הגילוי המחודש של מה שמונח לנו על המדף כבר עשרות שנים. פתאום, כמקשה אחת, הוא מובן יותר, נוגע בנקודות החשובות וגם שובר את השקט עם רעשי האקדח של מאיה ושל הזוג שעושה אהבה, מעורר געגועים לזו שאיננה ב"קאנא וואחדה" גם אם חצי מהקהל לא מבין את המרוקאית, כי כולנו בסופו של דבר, ממש כמו בשיר הפותח, נעשה הכל בשביל להשיג את המטרה.

וכך, בשעה שנבחרת ברזיל רוקדת על המגרש בקטאר, הקטר של כנסיית השכל הרים את הבארבי ונסע בין השירים, בין השורות הכל כך משמעותיות, שננעלו באיך זה מרגיש. וזה מרגיש מצוין, עם מילים שצבעו את השמש בדם, ונתנו לאהבה להיכנס.

לכו לראות את הכנסייה, לגלות את עצמכם מחדש ולהבין שניעור האבק מהאלבומים חושף צבעים, ואנחנו? אנחנו לדרכים הטובות.


כנסיית השכל תופיע מחר (26.11.2022) בבארבי תל אביב עם האלבומים דברים בלחש והאלבום הצהוב.


bottom of page