ההצלחה של מושיקו מור הובילה זמרים אחרים לבקש שירים "כמו שלו" מאופיר כהן. בפועל, הכותב והמלחין נתן לשניים מהם הבסיס של שניים מלהיטיו - "זאב בודד" ו"תסביכים" - ונתן פרשנות אחרת למונח מיחזור
אופיר כהן // צילום מתוך אתר 'לינקטון'
אופיר כהן הוא כותב מוכשר, ועל כך יעידו רבים. באחרונה הוא הפך את הזמר מושיקו מור לפרויקט אישי והצליח ליצור לו קו מוזיקלי אחר שאותו תרגם מור בכישרון שלו להצלחה מסחררת ביוטיוב, ומחוצה לו. מור הפך מושא לחיקוי מוזיקלי אחרי שיצר קו משלו, וזמרים רבים וצעירים החלו להשתמש בשירים שלהם במשחקי מילים דומים לשלו, כולל מטבעות לשון מאתגרים. אבל מה שקרה באחרונה עם הכותב והמלחין כהן, מעלה את השאלה האם אין בלעדיות לזמר על החומרים הניתנים לו, בטח כששומעים שאותו לחן ועיבוד מוזיקלי עברו לאחרים.
שרית אביטן. שכפול של זאב בודד
אתמול (ראשון) הוציאה שרית אביטן את "לא מתאימים", שכתב והלחין לה כהן. חדי האוזן, ולא רק הם, יגלו שמדובר ברפליקה כמעט מדויקת ל"זאב בודד" של מושיקו מור. הפתיח דומה, הפזמון, קטעי המעבר, לא מותירים ספק שכהן פשוט מיחזר את התבנית שמור קיבל ממנו ב"זאב בודד", כמעט אחד לאחד. לא מדובר בגרסה נשית לשיר, אלא פשוט בהלבשה של כלים נוספים על הלחן הבסיסי של מור.
אך אביטן לא לבד. לפני כשבועיים הוציא זמר בשם אלמור אשכנזי את השיר "פתטי", שגם אותו כתב והלחין אופיר כהן. מי שמקשיב היטב ישמע שם את "תסביכים" של מור, ולעתים אפילו חיקוי קולי וסגנון השירה של מור. זה נכון שהמוזיקה המזרחית החלה לשכפל עצמה בשנים האחרונות, אך דומה שבמקרה הזה, כהן פשוט נתן לזמרים אחרים את אותם לחנים שהעניק למור עם שינויים שלא מצליחים להסתיר זאת.
אלמור אשכנזי. שומעים את תסביכים
יובהר שלכהן יש את הזכות לעשות עם הלחנים שלו מה שהוא רוצה, ולהעביר אותם לכל דורש. רק שקצת צורם לשמוע זמרים אחרים שפשוט הפכו לחקיינים במקום למצוא קו מוזיקלי משלהם, ומסתפקים בסחורה משומשת שכבר גוררת תגובות שהם "כמו מושיקו מור" במקום לקבל הכרה בזכות עצמם. מור יכול להיות מוחמא מכך שיש הרוצים להיות כמוהו, עבור אחרים זה פחות.
מושיקו מור. סגנון משלו // צילום: דניאל קמינסקי