• שחר אמאנו

המרדף הכושל אחרי הזוהר


מי שחושב שהצלחה מוזיקלית או כלכלית תכתיר אותו למלך החדש של המוזיקה הים תיכונית בישראל במקום זהר ארגוב, כנראה לא הבין את הערך המוסף שהביא איתו המלך המת

יש משהו מאוד מוזר באובססיה של זמרי הז'אנר הים תיכוני ובתחום כולו למצוא את היורש של זהר ארגוב. 30 שנה אחרי מותו, האיש שכתבו עליו שירים, הועלו הצגות, נעשו סרטים וסדרות דוקומנטריות, עדיין שולט ביד רמה במוזיקה הים תיכונית, ולא משנה מי קם אחריו או הצליח יותר ממנו כלכלית. ראוי ואף רצוי שכל הזמרים בישראל ישתחררו מהמרדף אחרי הזוהר, שלא תמיד מיטיב איתם ולעתים אף פוגע בהם.

התואר "מלך" שקיבל ארגוב לא נלקח ממנו גם עשרות שנים אחרי שמת. מי שניהל קריירה קצרה במיוחד הצליח להישאר לעד בתודעה, גם אם הסתבך פלילית, וגם אם בכל חייו הקליטו 7.5 אלבומי אולפן רשמיים בסך הכל. ארגוב היה פורץ הדרך, האיש שזכייתו בפסטיבל כינור דוד ב-1982 שודרה לכל בית והמליכה את המזרחי משיכון המזרח למלך על ישראל. ייחודו של ארגוב היה בכך ששבר את "כור ההיתוך" שניסו לייצר במדינה הצעירה שהייתה סך הכל בת 34. הממסד שניסה ליצור דמות ייצוגית של "צבר" בעל עיניים כחולות ושיער בלונדיני, קיבל איש שחום, מסלסל, שיער כהה ומבטא שניסו בישראל להחביא או להתעלם ממנו.

אייל גולן וזהר ארגוב. פער ווקאלי משמעותי | צילומים: דודי חסון ואליצור ראובני, מתוך אתר לינקטון

נקודת המפנה הזו היא שהפכה את ארגוב למלך. יש החולקים על יכולת השירה שלו, מצביעים על זמרים כמו ישי לוי, חיים משה או עפר לוי כבעלי יכולת קולית טובה יותר, אך ארגוב היה זה ששינה את התמונה עבור עדות המזרח בעצם הניצחון שלו עם "הפרח בגני". את זה אי אפשר יהיה לקחת ממנו לעולם כי מדובר בשינוי שיכול להתרחש רק פעם אחת – ועליו חתום ארגוב, ולא ממש משנה מה קרה אחר כך, כי מדובר מעל הכל בשינוי חברתי-תרבותי, ולא רק מוזיקלי. במשך השנים היו כמה טוענים לכתר, חלקם התרסקו אחרי שיר אחד ואחרים קרסו תחת המעמסה והציפיות, אחרי שהפגינו סלסול או חיקוי של ארגוב. הניסיון האחרון של אייל גולן, ששילב את קולו בדואט "נכון להיום" עם זה של ארגוב, ומתעתד להוציא אלבום שלם "לשיר בשניים", עם ארגוב, מעיד יותר מכל שהשניים נמצאים בפאזה אחרת. לגולן יש את היכולות המצוינות שלו, אך הניסיון שלו לקרוא תיגר על ארגוב, ראש בראש, נועד לכישלון. יש שהתרגשו מהדואט, יש שתהו על החיבור, ויש שהבינו ממנו שהפערים הקוליים בין השניים אינם ניתנים לערעור.

זהר ארגוב. לא ניתן לשחזור | צילום: מתוך אתר לינקטון

לגולן יש קול מצוין, הוא אחד הגדולים שהיו כאן בז'אנר הים תיכוני, אבל כל ניסיון שלו להדיח את המלך מהפסגה נועד לכישלון. בין היתר, כי לא הבין שארגוב בעיני רבים הוא יותר מזמר בעל להיט כזה או אחר או קול זהב, אלא פורץ דרך במהלך שלא ניתן לשחזור, ששינה היסטוריה של מדינה שלמה. ואת זה, עם כל ההצלחה שלהם, גולן או אחרים כבר לא יכולים לעשות.