top of page
  • תמונת הסופר/תשחר אמאנו

מתווה התרבות: דופקים את הקטנים

ספק אם מישהו עשה סיור בבארבי, בגריי או בפפאיתו כדי להבין עד כמה ההנחיות החדשות והמתווה של שר התרבות מנותקים מהשטח. מה שטוב להיכלי תרבות ותאטראות הוא מכת מוות למועדונים הקטנים, שחייבים לקבל מתווה משלהם - אחרת יקרסו ללא תקומה, בטח אם הפילוג של עולם התרבות יצליח

דודו טסה בבארבי. מופע עמידה זו החוויה // צילום: שחר אמאנו

המופע של דודו טסה ב-18.6.2020 בבארבי כבר סולד אאוט. מנהליו ואנשי הבארבי של שאול מזרחי כבר קבעו מופע נוסף ב-17.6.2020 למרות שעל פי ההנחיות אסור יהיה לו לפתוח, אבל הוא בשלו. המכירה המהירה לצד ההגבלות מעידים על הצימאון של הקהל לחזור להופעה, ומנגד מציף שוב את הבעיה של המקומות הקטנים שלא מותאמים להנחיות ולא יכולים להתאים את עצמם בכל מקרה. המתווה החדש של שר התרבות חילי טרופר פשוט לא לקח אותם בחשבון, ועל פי המוצע ימשיכו להיחנק.

זהבה בן בגריי יהוד. קרבה ואינטימיות // צילום: שחר אמאנו

מועדונים קטנים כמו פפאיתו, בארבי, גריי ביהוד, בית היוצר ואפילו חלק מהזאפה, הוקמו במטרה לספק חווית הופעה אינטימית לקהל. הקרבה לבמה, השילוב של אוכל עם מוזיקה שקיים בחלקם, הם חלק בלתי נפרד מהשואו. מי שחושב שיש להם סיבה לפתוח מועדון של 300-400 אנשים עם מחצית מהכמות או להתחיל למכור כרטיסים על פי מקומות מסומנים מראש, לא מבין את השיקול הכלכלי וכנראה לא ביקר במועדונים האלה מעולם. לפיכך, המתווה היה חייב לכלול בבסיסו פיצוי למועדונים הקטנים והשלמת ההכנסה בעקבות ההוראות. תאטראות שמקבלים גם ככה תקצוב מהמדינה, יוכלו לשרוד עם הכנסה פחותה לפי שעה, הבארבי והאחרים – לא.

איציק קלה במופע החזרה בגריי


הפתרונות הנכונים לעולם התרבות לא יכולים להגיע מפוליטיקאים או פוליטיקאים בהתהוות כמו אביב גפן. הם חייבים להגיע מהשטח, מההבנה שגם במוסדות התרבות מי שישרוד, בדיוק כמו זמרים שבתקופת הטרום קורונה עשו הון מההופעות לעומת אלה שפחות-הרבה פחות וכעת קורסים. מתחילת המשבר תמכתי בהופעות קטנות עבור מי שיש לו חצר שבה ניתן לקיים את ההוראות, אך על פי המתווה הנוכחי דומה שאיש לא בדק באמת מי ניצב מולו או אפילו ערך סיור בבארבי כדי לראות מקרוב כיצד ניתן לאפשר לו לפעול.

שלמה בר - ילדי זה שמחה - במועדון זאפה הרצליה


המהלך הזה למעשה מפלג את המאבק בעולם התרבות. יש מי שאצה לו הדרך לפתוח ושוכח את הקטנים יותר, ולא רואה את התמונה הרחבה שבה אחדות מול משרדי הממשלה תוביל לתוצאות טובות יותר, לקטנים ולגדולים, ולמתווה שישרת את כולם. את היכולת הכלכלית שיש לתאטראות או להיכלי תרבות אין למועדונים הקטנים, ואם לא ידאגו להם עכשיו – לא יהיה כבר למי לדאוג אחר כך.

0 תגובות
bottom of page