top of page
  • תמונת הסופר/תשחר אמאנו

הבקשות של תחריר: מסורת וגשר בין דורי

החייאת התרבות שכמעט נמחקה בישראל היא משימה לא פשוטה, במיוחד במציאות המוזיקלית הנוכחית. את החיבור המתבקש בין בתי הכנסת, הפיוטים והתפילות לבין מצליחה תחריר להנחית באוזן של המאזין


תחריר // צילום יח"צ: חנה טייב

הפיוט והשירה בבתי הכנסת מזמן חצו את בית התפילה ונחתו על האוזן הישראלית בצורות כאלה ואחרות. אפשר למצוא בקלות מזמורים שהפכו ללהיטים, אחרים הולחנו לאלבומים שלמים המכבדים כותבים שבישראל פשוט שכחו.


את החיבור הזה, המהווה כמעט שליחות, יצרו אנשי "תחריר" בראשות יאיר כוכב, בעיבוד מחדש פיוטי מימי החגים היהודיים כמו יום הכיפורים והסליחות, שירת הבקשות ועוד, ויצאו בסדרת מופעים החושפים את התרבות הנשכחת של המזרח (ולא רק) בפני קהל רחב יותר הצמא לשמוע את שירי בית אבא בהטעמה הנכונה.

את החיבור שיצר כוכב הוא שאב מהיותו פייטן מזרחי באופן מקצועי. הוא צירף אליו שורה של זמרים וזמרות המנגנים בכלים אוריינטליים, ויחד יצרו את הבמה לכולם כדי להחזיר את הכבוד למוזיקה שכמעט נמחקה מסגנונות כמו ספרדי-ירושלמי, חלבּ, תורכיה, מרוקו, לוב ועוד.


באלבום החדש והמרגש "בקשות" הם מציגים את העיבודים החדשים, המצליחים לעורר את הכמיהה לבית הכנסת ולחזנים פייטנים שהיו מנעימים בקולם כדי לפתוח שערי מרום.

המטען התרבותי שנושא עימו אלבום "בקשות" הוא המעניק לו את העומק הדרוש כי לשמר את המורשת מחד, ולהנגיש אותה לדור הצעיר מאידך. המגוון הרחב שבו, הוא גם שמאפשר לכל אחד לבחור את הפיוט האהוב עליו, וגם להכיר את האחרים. כך יוצרים גשר בין דורי, חיבור לשורשים ומוזיקה מענגת.

0 תגובות
bottom of page